1026.jpg

Internationalt

Visit fra verden omkring
På Nykøbing Katedralskole har vi mange venskabsskoler verden over, fx i Italien, Frankrig, Indien, Kenya, Ghana og Vietnam. Vi besøger dem, og de kommer også her til Falster.

Se skolens internationale strategi- og rejseregler her 

Gør det umulige muligt!

Katedralskolen er med i et stort internationalt ERASMUS-samarbejde med polske, græske, spanske og italienske skoler.

undefined

December 2019:

Erasmus+ -  projekt med Sydfrankrig

Lærere og elever har været nede og besøge skolen, Lycée polyvalent Gaston Crampe i 10 dage. Skolen ligger i den lille by, Aire sur l’Adour syd for Bordeaux for foden af Pyrenæerne. Kontakten med skolen kom i stand som et led i den danske regerings sprogstrategi, hvor vi søgte om midler til rejsen. Efterfølgende er vi gået med i et Erasmus+ projekt med partnerskolen, som indbefatter besøg fra Frankrig og genbesøg på skolen i Frankrig af andre elever næste år. Projektets omdrejningspunkt er, at ”ce qui nous diffère nous réunit” (”det som adskiller os, samtidig er det, der bringer os tættere sammen”). Udover det har projektet som emne at undersøge, hvordan vi fastholder de elever, der er i risiko for ikke at færdiggøre uddannelsen. Ligeledes er der fokus på sprogindlæring.

Vi håber at kunne opretholde et samarbejde med skolen i fremtiden.      

undefined    undefined

 

Elever fra Nykøbing Katedralskole arbejder med global udfordring ”Smog”. 

Cecilie, Markus og Helene fra Nykøbing Katedralskole er efter en uge i Polen med Erasmus+ blevet meget klogere på omfanget og konsekvenserne af smog-forurening i Europa.
Sammen med gymnasieelever fra Spanien, Italien, Grækenland og Polen har de arbejdet intensivt med emnet Smog.
Eleverne har haft forelæsninger på Universitetet i Warszawa, eksperimenteret og udviklet på måder at måle Smog-niveauet.
Markus siger: Selvom vi normalt ikke ser smog som et problem i Danmark, har det vist sig, at mange af partiklerne er så små, at man hverken kan se eller lugte smoggen”. 

Eleverne fik vist en ”Dust Air” – smogmåleinstrument, som er udviklet i Polen. Instrumentet knyttes op på en app, hvor man konstant kan aflæse smogniveauet på forskellige niveauer.

Udover ny indsigt i smog har eleverne fået en interkulturel forståelse. De har boet privat hos deres polske værter.  
Eleverne glæder sig til slutningen af april, hvor Nykøbing Katedralskole er vært for næste etape af Erasmus+ projektet. Temaet i april bliver ”Teen-age depression”.