Studieture, rejseregler mm
Hvad er Nykøbing Katedralskoles globale strategier? Og hvad er rejsebestemmelserne?
På Nykøbing Katedralskole har vi mange venskabsskoler verden over, fx i Frankrig, Ghana, Indien, Italien, Kenya og Vietnam.
Senest er der kommet Irland og Tyskland til.
Nykøbing Katedralskole har mange venskabsskoler verden over. Vi besøger dem, og de kommer også her til Falster.
Se vores lange liste over venskabsskolerne her.
Når vi besøger dem foregår det under skolens internationale strategi og rejseregler.
Vi har udarbejdet en lille folder om skolen på engelsk, som du kan se her.
Det er centralt for Nykøbing Katedralskoles internationale målsætning at bidrage til, at eleverne opnår interkulturel kompetence i den daglige undervisning og ved studie- og projektrejser. Derfor tilbyder Nykøbing Katedralskole eleverne undervisning på skolen og rejseoplevelser til destinationer, der udvikler og udfordrer elevernes faglighed og kulturelle forståelse.
Interkulturelle kompetencer er både alment dannende og særfagligt og tværfagligt studie-forberedende.
Vi taler alment dannende, fordi eleverne lærer, at interkulturelle kompetencer er kendskab til traditioner og skikke, sproglig og almen opførsel, kropssprog, formalitetsniveauer, o.a.
Interkulturel kompetence giver forståelse for andre kulturer og nedbryder fordomme og stereotyper.
Interkulturelle kompetencer er særfagligt og tværfagligt, fordi eleverne møder virkeligheden på en anden måde, end den bøgerne og internettet viser. At kunne arbejde med et fagligt emne sammen med elever fra andre lande og opleve fænomener/kulturer/institutioner på stedet giver en anden faglig indsigt og forståelse. Det interkulturelle møde - virtuelt såvel som fysisk - er motiverende for elevernes arbejde i fagene og på tværs af fagene.
Derfor er det afgørende, at alle vores studieture og projektrejser indeholder skolebesøg og/eller udvekslinger.
Nykøbing Katedralskole er akkrediteret under Erasmus+, hvilket betyder, at vores skole er sikret økonomisk støtte til projekter i 2021-27. Erasmus+ er EU's program til støtte for uddannelse, unge og sport. Det har et anslået budget på 26,2 mia. euro.
Programmet for 2021-2027 har stærkt fokus på social inklusion, den grønne og den digitale omstilling og fremme af unges deltagelse i det demokratiske liv.
Det understøtter prioriteter og aktiviteter fastsat i det europæiske uddannelsesområde, handlingsplanen for digital uddannelse og den europæiske dagsorden for færdigheder.
Se yderligere her: https://ufm.dk/uddannelse/tilskud-til-udveksling-og-internationale-projekter/erasmusplus/bornehave-grundskole-og-ungdomsuddannelse/dagtilbud-grundskole-og-ungdomsuddannelse og her: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/about_da.
Hvert år deltager vi i relevante medarbejderkurser, jobshadowing og elevprojekter.
Vi arbejder yderligere med FN´s verdensmål, og vores elever har på tværs af årgange udviklet en gruppe ”Grøn skole”, som implementerer verdensmålene i hverdagen. Grøn skole vil i 2021-23 arbejde internationalt i forbindelse med projektrejse til udlandet.
Vores internationale koordinator Catrine Scholle har tætte samarbejder med mange lande i verden og glæder sig over elevernes faglige interesse, udadvendthed og nysgerrighed i forbindelse med internationalt arbejde.
Klik på nedenstående links for at se uddybende beskrivelser:
”Mind your culture”.
Nyt udvekslingsprojekt med gymnasier fra Luxemburg/Tyskland, Spanien og Ungarn.
1.g-eleverne som startede i august 2024, kunne søge om at deltage i projektet, som forløber sig over to år. De i alt 15 udvalgte elever blev fordelt på tre destinationer: Perl i Tyskland/Luxemburg, Zaragossa i Spanien eller Budapest i Ungarn.
Den første tur var i november 2024, hvor fem elever, to lærere og international koordinator tog til Budapest. Temaet var ”Architecture and Music”. Eleverne udarbejdede en auditiv guide til besigtigelse af særlige arkitektoniske bygninger i Budapest.
I starten af februar 2025 drager 5 andre elever og to lærere til Sydtyskland, hvor de ser på bevægelses- og madkultur.
I slutningen af marts kommer elever og lærere fra de tre samarbejdsskoler på besøg her på Nykøbing Katedralskole, hvor temaet er ”Living with nature”.
Næste skoleår 2025-26 drager de sidste fem danske elever og lærere til Zaragossa, hvor temaet er ”History and culture”.
Projektet forventes afsluttet i slutningen af 2025.
Ingen aktuelle aktiviteter i 2023-2024
I forberedelse: Udviklingsprojekt med fagene bioteknologi/fysik på Færøerne i 2025-2026.
Nykøbing Katedralskole arbejder ud fra det globale kompetencehjul i arbejdet med at implementere skolens internationale strategi
Hvad er Nykøbing Katedralskoles globale strategier? Og hvad er rejsebestemmelserne?