3 elever og 1 lærer fra Nykøbing Katedralskole i Napoli

Projekt Erasmus+ "Impossible becomes possible" 2019-21

Nykøbing Katedralskole er med i et stort internationalt ERASMUS-samarbejde med polske, græske, spanske og italienske skoler.

I projektet Erasmus+ ”Impossible becomes possible” 2019-21 har eleverne arbejdet med temaerne:

• Smog (Polen),
  • Teenage depression (Danmark),
  • Technology and relations (Spanien),
  • High culture (Grækenland),
  • Know your region (Italien).

Cecilie, Markus og Helene fra Nykøbing Katedralskole er efter en uge i Polen med Erasmus+ blevet meget klogere på omfanget og konsekvenserne af smog-forurening i Europa.

Sammen med gymnasieelever fra Spanien, Italien, Grækenland og Polen har de arbejdet intensivt med emnet Smog. Eleverne har haft forelæsninger på Universitetet i Warszawa, eksperimenteret og udviklet på måder at måle Smog-niveauet.

Markus siger: Selvom vi normalt ikke ser smog som et problem i Danmark, har det vist sig, at mange af partiklerne er så små, at man hverken kan se eller lugte smoggen”.

Eleverne fik vist en ”Dust Air” – smogmåleinstrument, som er udviklet i Polen. Instrumentet knyttes op på en app, hvor man konstant kan aflæse smogniveauet på forskellige niveauer.

Udover ny indsigt i smog har eleverne fået en interkulturel forståelse. De har boet privat hos deres polske værter.

I januar 2021 gennemførte vi temaet ”Teenage depression” virtuelt pga. covid-19. Vi samlede 70 mennesker online fra fem lande og diskuterede årsager, udvikling og behandling af teenage depression. Danmark var vært.

Billedet herunder er fra ét af de virtuelle møder.

Virtuelt møde mellem Nykøbing Katedralskole og Erasmus+

Eleverne udarbejdede artikler og plakater til inspiration for andre skoler i de fem lande.

Foreningen "Headspace - nogen at tale med" holdt desuden oplæg om deres arbejde med unge og psykiske problemer. Læs mere om foreningen på dette link: https://headspace.dk/

Klik på linket for at læse de danske elevers artikel "At besejre depression: Det umulige bliver muligt".

I juli 2021 var tre elever og faglærer Mie Østergaard i Napoli, hvor de arbejdede med regionale problematikker i forhold til at lære sin egen region bedre at kende.

Hele projektet afsluttes i august 2021.

Projektet har egen hjemmeside, der viser alle resultater og produkter samt beskrivelser af møder mellem eleverne.
Gå til hjemmesiden:  https://www.impossiblebecomespossible.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=101&lang=en

Plakat "depression blandt unge"
Elever fra en af Nykøbing Katedralskoles venskabsskoler

Internationale venskabsskoler

På Nykøbing Katedralskole har vi mange venskabsskoler verden over, fx i Frankrig, Ghana, Indien, Irland, Italien, Kenya, Tyskland og Vietnam.

Lærer som tager selfie med elever