Elever på vej ind på skolen

Om skolen

Med langt over 500 år på bagen, danner Nykøbing Katedralskole i dag rammerne for mere end 650 elever.

Nykøbing Katedralskole er en skole for dig som ruster dig til et liv i et moderne samfund. Vi forventer du er ansvarlig, nysgerrig, omsorgsfuld, og grundig som elev, i det faglige og overfor dine studiekammerater.

Vi skal som skole nok lære dig at reflektere, stille spørgsmål og udvilke dine personlige kompetencer via den daglige undervisning, de mange studieretninger og fagpakker, valgfag, talenttilbud mv.

Undervisningen

Undervisningen vil foregå på flere måder. Du vil modtage traditionel klasseundervisning, virtuel undervisning, gruppearbejde, udflugter mv. De forskellige arbejdsformer er med til at udvikle dig og bl.a. styrke dine samarbejdsevner.

Lærerne har ansvaret for at tilrettelægge undervisningen, men har du input eller idéer til forbedringer, så sig til. En af de ting vi forsøger at lære vores elever er netop at tage ansvar og bidrage positivt til undervisningsmiljøet.

Livet på skolen

Vi forventer at du lever op til vores værdier, der bl.a. bygger på tolerance, gensidig respekt og en god omgangstone.

Skolen er en arbejdsplads, hvor elever og ansatte skal have de bedste muligheder for personlig udvikling, gode oplevelser og arbejdsglæde. Det er derfor vigtigt at man kan få lov til at være sig selv, at man bliver respekteret for den man er, og at alle på skolen føler sig trygge og velkomne.

Og alt det andet...

Aktuelle nyheder, skolens historie og lovpligtige oplysninger er bare noget af det du finder her nedenfor.

Elever sidder i auditorium og lærer står med mikrofon ved storskærm. På storskærmen står der sprogdag

Aktuelle nyheder og vigtig information

Vi har samlet en række vigtig og aktuel information omkring og fra Nykøbing Katedralskole.

Fem unge står foran skilt ved skolen og lægger deres hænder over hinanden

Hvorfor skal du vælge Katedralskolen?

På Nykøbing Katedralskole får du en skole med høj faglighed, et godt studiemiljø med fokus på klasserumskultur og internationale aktiviteter. Vi har også talentprogrammer og frivillige aktiviteter, samt traditionsrige fester.

Tre drenge sidder ved siden af hinanden og laver opgaver i matematik

Vores vision

Hvad er egentlig baggrunden for Nykøbing Katedralskoles 4 betegnelser: Glad, Global, Grøn og Genial?

To drenge kigger på computerskærm. Den ene lægger armen om skuldrene på den anden

Vores værdier

Vores værdisæt er styrende for vores arbejde på Nykøbing Katedralskole. De er i alles - ledelsens, medarbejdernes, lærernes og elevernes.

Elever laver dramaøvelser udendørs

Vores strategi

Få et indblik i Nykøbing Katedralskoles strategi

Sten i græsplæne med Nykøbing Katedralskole 500 år graveret i

Skolens historie

Med langt over 500 år på bagen, er vores skole en af Danmarks ældste skoler. Skolens historie er i dag synlig i en nutidig skoledag, for mere end 600 elever.

Skilt hvorpå der står Nykøbing Katedralskole STX og HF. I baggrunden skolens bygninger.

Lovpligtige oplysninger

Vi har samlet forskellig lovpligtig information og oplysninger i forhold til Nykøbing Katedralskole.

Elever fra en af Nykøbing Katedralskoles venskabsskoler

Internationale venskabsskoler

På Nykøbing Katedralskole har vi mange venskabsskoler verden over, fx i Frankrig, Ghana, Indien, Irland, Italien, Kenya, Tyskland og Vietnam.

Nykøbing Katedralskole set udefra i baggrunden og skulptur i forgrunden

Legater og Elevfond

Fond for nuværende NYKAT-elever og legater fra Stipendiefonden

Lyserøde japanske kirsebær i blomst i forgrunden for Nykøbing Katedralskole

Information til dig som censor

Velkommen som censor på Nykøbing Katedralskole. Vi har samlet en række oplysninger til dig, så du får et overblik over eksamen, forplejning, overnatningsmuligheder mv.

skolens forside med monument

Job hos Nykøbing Katedralskole?

Ønsker du et job hos os, så hold øje med vores opslåede stillinger eller send os en uopfordret ansøgning.

Nykøbing Katedralskoles bygninger set udefra med en statue i forgrunden

Bestyrelsen

Nykøbing Katedralskoles er en selvejende institution med en bestyrelse. Du kan derfor på denne side se informationer, referater og andet med relevans for bestyrelsens arbejde.

Pige spiller trommer

Skolens kendingsmelodi

På Nykøbing Katedralskole har vi en kendingsmelodi - og den betyder meget for os. Måske har du hørt den før? Måske vil du høre den igen? Du finder Nykøbing Katedralskoles temasang her.

Studenterpiger som snakker sammen til studenterfesten

Hvor blev vores gamle elever af?

Hvad siger vores tidligere elever om Nykøbing Katedralskole - og hvad har de brugt deres uddannelse til?

Nykøbing Katedralskole set fra luften

Praktiske informationer

Vi har samlet lidt forskellig praktisk information, som du skal bruge i forbindelse med din elevtid hos os.

Fællesfoto af alle skolens personaler

Lærerne

Få sat ansigt på alle vores engagerede lærere, som har den daglige kontakt med eleverne på Nykøbing Katedralskole.

Studenter fra STX og HF