Ordblindhed og læsevejledning
Som ordblind er man hverken dum eller doven. Så for Nykøbing Katedralskole er det afgørende, at du møder den hjælp og støtte du har behov for.
Se progressionsplanen for digital dannelse på Nykøbing Katedralskole.
Målet med undervisningen er at udvikle elevernes IT-kompetencer og bidrage til elevernes almendannelse i et IT-perspektiv.
Eleverne skal lære at søge og formidle viden, at forholde sig kritisk til digitale kilder samt tilegne sig redskaber til at reflektere over digitale udviklingsmuligheder og etiske problemstillinger i forbindelse hermed samt at anvende IT-platforme som aktiv deltager i den demokratiske debat.
Undervisningen kan fx tage udgangspunkt i Anne Boie Johannesson: ”Veje til digital dannelse. 112 praktiske øvelser”. Lindhardt og Ringhof 2017.
Oversigt |
||||
---|---|---|---|---|
Emne | Grundforløb | 1G | 2G | 3G |
1. Introduktion Lectio Word og pdf Excel (grundlæggende) |
IT-medarbejder (Hu) Teamleder Dansk Samfundsfag |
|||
2. Programmer for læsesvage og ordblinde | Ordblindekoordinator (MW) |
|||
3. Digital dannelse og blogs | Forløb Samfundsfag/dansk (Indgår i skr. arbejde i dansk) |
|||
4. Googlesøgninger og kildekritik | Historie | |||
5. Litteratursøgning Databaser Kildekritik |
GBS bibliotek (forberedelse til DHO) |
GBS bibliotek (forberedelse til SRO) |
GBS bibliotek (Forberedelse til SRP) |
|
6. Matematikprogrammer Geogebra/Wordmat/Maple |
Matematik | Matematik | ||
7. Dataopsamling | Fysik | |||
8. Video screencast-o-matic |
Engelsk | |||
9. Etik Kunstig intelligens VR teknologi |
Biologi - Evt. historie |
- - Naturgeografi |
Oldtidskundskab, religion, historie Evt. historie |
|
10. Læringsrummoduler Multitasking Noter Plagiat |
- Teamleder Teamassistent |
- - - Dansk |
Skolens IT medarbejder introducerer eleverne til skolens digitale infrastruktur og adgang til
Klassens teamleder introducerer eleverne grundigt til Lectio med fokus på:
Eleverne undervises i de grundlæggende funktioner i word og pdf, herunder
Eleverne undervises i de grundlæggende funktioner i excel, herunder
(45 minutter ved skolens ordblindekoordinator)
Eleverne introduceres til mulighederne for læsesvage og ordblinde i brugen af CD-ord, Into-words og App-writer.
Introduktionen følges senere op af individuel undervisning for interesserede.
(Selvtilrettelagt forløb med klassens samfundsfagslærer og dansklærer)
Forløbet er et flerfagligt forløb som afvikles i studieretningsforløbet i 1g. Forløbet omhandler
Det anbefales at undervisningen følges op af skriftligt arbejde med emnet i dansk.
(indgår i undervisningen i historie)
Eleverne lærer at anvende Google, herunder
(3 x 45 minutter ved bibliotekar)
I samarbejde med Guldborgsundbibliotekerne iværksætter skolen kurser i litteratursøgning på nettet og i de tilgængelige databaser i forbindelse med udarbejdelsen af større skriftlige opgaver (DHO, SRO og SRP)
(Indgår i matematikundervisningen. Forløb af forskellig varighed)
Matematiklærerne introducerer til forskellige matematikprogammer
(Indgår i fysikundervisningen på C-niveau)
Fysiklærerne introducerer til dataopsamling. Dataopsamling kan desuden anvendes i de øvrige naturvidenskabelige fag.
(indgår i undervisningen i engelsk)
Engelsklæreren øver eleverne i produktion af filmisk produkt, fx anvendelse af programmet Sccreencast-o-matic.
Lærerne aftaler indbyrdes forløb, der lader eleverne reflektere over og diskutere etiske problemstillinger ved kunstig intelligens og ny teknologi som
fx brug af robotter, genmodificering o. lign.
Forløbet skal dels demonstrere VR-teknologi i forbindelse med et fagligt forløb dels lægge op til en refleksion over konsekvenser ved teknologien.
(En del af undervisningen i studieteknik/læringsrumsmoduler indbefatter følgende IT-aspekter. Undervisningen planlægges separat)
Hent progressionsplanen som pdf-fil her.
3-5-2018/LJ
Som ordblind er man hverken dum eller doven. Så for Nykøbing Katedralskole er det afgørende, at du møder den hjælp og støtte du har behov for.
Vi har samlet forskellig lovpligtig information og oplysninger i forhold til Nykøbing Katedralskole.