Eleverne udtaler sig om ATU

undefined
Louise Munk Lillie, 3y

"Talent-elev på Nykat …
Jeg har sidste år ansøgt om at blive optaget på ATU hvilket jeg blev, og kan dermed kalde mig selv for talentelev på Nykøbing Katedralskole. ATU står for Akademiet for Talentfulde Unge, og som det fremgår af navnet er det et akademi der tilbyder ekstra undervisning og kurser, for elever der vil udfordres primært på det faglige – men også det sociale. Jeg har været medlem af ATU siden starten af 2. semester i 1.g, og slutter forløbet efter 1. semester i 3.g. At være en del af ATU har indtil nu givet mig rigtig meget. Jeg har været på en hel del spændende og udfordrende workshops og kurser – både obligatoriske men også frivillige!
Udover de obligatoriske tilbydes også frivillige kurser, som omhandler så spændende emner at man ikke kan lade være med at tage af sted. Men også de obligatoriske workshops er super fede. De omhandler alt fra humanbiologi til motivation til mål og mind-set. Det er spændende og meget lærerigt, og har bidraget til at jeg får et højnet mit faglige niveau samt udvidet min videns-horisont, og har dermed også bidraget til at gøre mig til en mere produktiv og reflekterende studerende.
Underviserne er altid nogle dygtige professionelle lektorer fra forskellige universiteter, hvilket giver meget faglig kvalitet i undervisningen. Derudover kan jeg også nævne alle de bekendtskaber der følger med. Bare på de 2 semestre jeg har gået på ATU har jeg allerede fået mange nye bekendtskaber. Spændende relationer med ligesindede studerende som alle er nysgerrige og interesserede i at tilegne sig mere viden."

undefined
Sofie Munk Lillie, 3y

"ATU, viden og relationer
Da jeg altid har haft lyst til at tilegne mig ny viden, og gerne så meget som muligt, lå det mig lige for at ansøge om jeg kunne blive optaget på ATU da jeg fik muligheden i 1g, og derved blev jeg talentelev på Nykøbing Katedralskole
ATU står for Akademiet for Talentfulde Unge, og er et fagligt tilbud til de elever der gerne vil udfordres endnu mere fagligt. Undervisningen foregår på gymnasier og universiteter og varetages af forskere og lektorer. Dette giver ikke kun større viden og mere kvalitet, men også mere brugbar undervisning i forhold til de videregående uddannelser. På den måde får man også lidt mere indsigt i hvordan de videregående uddannelser foregår, således at man ikke får det helt store chok når man engang starter på et universitet.
Derudover tilbyder ATU ikke kun faglige forelæsninger, men også forelæsninger der bl.a. handler om at forbedre ens studeteknik, skriveteknik, eller forbedre sig selv individuelt. Disse forelæsninger kan forbedre dine egenskaber og muligheder her og nu på gymnasiet.
En ting jeg nok ikke havde forventet også at få ud af ATU, er alle de nye relationer. Det har været virkelig interessant at møde andre gymnasieelever fra andre egne i landet. Så er man nysgerrig og vil man gerne lære lidt mere end gennemsnittet, er ATU en fantastisk mulighed.
Derudover har jeg også deltaget i DM i science, da jeg gik i 1. g. At deltage i denne konkurrence var udfordrende, men det var samtidig sjovt at prøve noget helt andet end den almindelige undervisning. Derudover giver det at deltage i konkurrence også en ny faglig indsigt. Man lærer bl.a. selvstændigt at anvende den læring man har modtaget i undervisningen til at løse opgaver og problemstillinger. Men samtidig får man også ny viden, specielt indenfor laboratoriearbejde, som er en stor fordel hvis man er naturvidenskabeligt orienteret. Hele konkurrencen foregår i et laboratorie, hvor man benytter sig af de forskellige redskaber, man dermed får kendskab til."

undefined
Tammi Vander Ploeg Johnsen, 3y

"En del af talentprogram på Nykat
I efteråret 2018 fik jeg muligheden for at deltage i DM i science, som en del af talentprogrammet på Nykat. Det var en fed mulighed, og selvfølgelig ville jeg gerne med. I vinteren 2019 tog vi tre piger afsted mod København, hvor kvartfinalen fandt sted. Det var en super fed oplevelse på flere planer. Der var for det første det faglige udbytte, som altid hænger sammen med talentaktiviteterne. EUSO, som konkurrencen hed, var opdelt i kemi, biologi og fysik. Hver sin del havde sine udfordringer, og selvom de tre kategorier blev uddelt mellem de tre elever, var det også en øvelse i samarbejde mellem de forskellige fag og deltagerer, for at udfører opgaverne så godt som muligt. Der var altså mulighed for at lærer noget helt nyt indenfor et nyt emne, at udfordre sin viden indenfor et emne man allerede var kendt i og benytte gamle viden til at udfolde ny viden. Det var altså fagligt så vel som socialt udfordrende og interessant.
Jeg er også en del at et andet talentprogram ved navn ATU øst, Akademiet for Talentfulde Unge. Igen kan det siges at være en stor mulighed. Som en del af ATU får du tilbudt foredrag og workshops, der forbedre din faglighed. De emner og fag, som du arbejder med, er selvvalgte og i den grad brugbare for følgende forløb i din studietid. Det koster ikke noget at være en del af, eftersom det betales og du støttes af gymnasiet. Det er altid nogle interessante workshops/foredrag og de hjælper dig meget framover. Der er f.eks. hjælp til selvstudie, studieteknikker og akademiske skriveprocesser. Workshops og foredrag kan enten være en del af det gymnasiale pensum, hvilket øger ens forståelse eller giver forståelsen dybte, eller de kan være udover pensum, hvilket bare gør det super spændende og kan få dig til at drager paralleller mellem forskellige fag og/eller emner. Det giver også en socialt udvidet horisont, eftersom man falder i snak med en masse andre talentelever med samme interesser som en selv. Og så ser det jo altid godt ud på CV´et.
Det kan generelt siges at man ved at være en del af talentprogrammet på Nykat får udfordringer i ny kaliber. Nye emner og relationer udvider horisonterne og skaber nye forståelser. Det er gode muligheder og det kan i hvert fald aldrig skade at være med."